
Es l'autor el més indicat per saber que es millor per a la seva història o senzillament la seva veu s'hauria de limitar a una opinió? Es l'editor un guia per al mangaka per treure-li responsabilitat o senzillament es una cadena que limita la història al gust de l'editorial per la que treballa?
Ara intentem veure les coses des de un altre punt de vista, l’editorial. Si, probablement seran uns empresaris sense sentiments, a més estem parlant de Japó on o ets efectiu en la teva feina o ets una deshonra (sembla exagerat però no ho es tant), però son els principals interessats en que ens arribin obres que ens agraden. Ens donen allò que els hi demanem, res més, si una cosa no funciona se’n adonaran i segur que no ho tornarem a veure fins molt de temps, son com actors que només busquen complaure al seu públic, i tenint en compte la quantitat de gent que compra la revista no es gens fàcil.
Per tant, es millor així?
Si totes les series es planifiquessin amb l’objectiu de complaure el % més alt de lectors possibles al final les series s’acabarien assemblant unes a les altres i una part de la màgia del manga, que es basa en la seva originalitat, s’acabaria perdent. El fet de que cada autor tingui la seva forma de pensar, d’imaginar, fa que les obres, malgrat seguir un mateix esquema, malgrat tenir un mateix origen, siguin tan diverses que milers de persones puguin discutir sobre quin es el millor manga del moment o de la història, demostra que estem veient art, si totes les històries es basessin en intentar complaure als lectors el manga deixaria de ser un art per convertir-se únicament en un producte i tot això es perdria.
I entre mig de tot aquest dilema hi ha i sempre hi haurà l’editor, company de treball de l’autor un dia i empleat de l’editorial l’altre, ell lluita amb el mangaka per tal d’assolir l’èxit per motius personals? O només perquès es la seva feina? Realment no hem vull imaginar quan es produeix un conflicte entre autor i editorial i l’editor no sap de quin cantó ficar-se, sens dubte si creu que l’autor té raó lluitarà per defensar el seu punt de vista però probablement haurà de fer cas als seus caps, li agradi o no. L’editor es un personatge que des del meu punt de vista té molt de pes en una seria encara que no es vegi la seva presència en lloc; ell aconsella a l’autor, serveix d’enllaç amb l’editorial, organitza tot el que l’autor pugui necessitar però té un càrrec d’alta responsabilitat, ell es el jutge de la obra, abans que l’autor pugui començar a dibuixar res l’editor a de donar el vist blau a l’argument i per aquesta raó l’editorial quasi valora més la feina de l’editor que la de l’autor, només des de cert punt de vista.
En fi, quina es la meva opinió al respecte? Les coses estan bé tal com estan, el manga es art i necessita artistes, aquests son els mangakas que lluiten per defensar les seves obres i transmetre la seva història però també es un producte, sona fred ja ho se, i per això necessitem experts venedors que ens coneguin i sàpiguen el que ens agrada, aquests son les editorials. Crec que el manga perfecte es el resultat en que cada vegada que ha existit un conflicte entre les dues parts ha acabat guanyant la part que més necessitava la seria. Però aquesta es tan sols una opinió entre un milió.
Alex:
ResponEliminaHome nose, el meu punt de vista es que si vols fer una sèrie, has de deixar treballar a l'autor i que la porti per on ell vol si veus que els resultats són bons.
Perquè en el cas de Fairy Tail, que jo sàpiga tenia bonia sortida i anava bé i aquí alguna cosa rara ha passat.
I en general penso que l'autor es pot equivocar o no, però és la seva obra i l'ha de portar d'inici a final com ell cregui convenient i sinó doncs que l'editorial no compri la història.
Però ja entenc que tot deu ser més complicat, però és el meu punt de vista.